Babakutatások

Az emberi magatartás alaposabb megértése mindig is izgatta a kutatók fantáziáját, ezért is terjesztették ki vizsgálataikat a kisbabákra is. Felmerülhet a kérdés, vajon hogyan járulhat hozzá viselkedésünk megértéshez pár hónapos, a világot még alig ismerő babák vizsgálata?

Úgy, hogy a babák mentesek mindazoktól a szociális és kulturális hatásoktól, melyek minket, felnőtteket már a legegyszerűbb tesztek megoldásakor is befolyásolnak. Általuk megérthetjük, hogy, hogyan vagyunk képesek a nyelvi, kulturális és szociális jelzéseket a fejlődés során elsajátítani.
Manapság is rengeteg vizsgálat folyik arról világszerte, és hazánkban is, hogyan fejlődik egy kisgyermek érzelem-felismerése. Mikor és miből veszi észre, ha anyja örül vagy épp zaklatott, vannak-e olyan hormonális és genetikai hatások, amelyek az ilyen jelek észlelését befolyásolhatják.

Az egyik Magyarországon is folyó kutatósból tudjuk, hogy a baba már néhány hónaposan képes felismerni egy adott helyzet „tanító" jellegét, és ilyen helyzetekben elméje nagyon speciális, tanulásra kész „üzemmódba" kapcsol. Ez a „Természetes pedagógia" elméletének lényege. A folyamat lényege, hogy a baba érzékenyen reagál azokra a kommunikációs jegyekre, melyek a másik személy közlésre irányuló szándékát jelzik (például szemkontaktus, megszólítás, tekintetváltás a baba és a céltárgy között, hangsúly, hangerő), és e viselkedéseket új ismeretek átadására vonatkozó tanítói szándékként értelmezi. (CEU Babakutató Labor)
Ehhez szükséges a közös figyelem, ami egy 9 hónapos kor körül megjelenő viszonyulási mód, melynek során a csecsemő és az édesanya közötti különleges kapcsolat kitágul és a gyermek képessé válik arra, hogy figyelmét egyidejűleg megossza egy másik személy és egy tárgy között. Az egyik legkorábbi megjelenési formája ennek a viselkedésmódnak, amikor a gyermek követni kezdi édesanyja kezét vagy tekintetét, amint például egy pohárra mutat vagy néz. Másféléves kor felé haladva lassan-lassan felismerik a felnőtt szándékait és egyre biztosabban igazodnak el a kommunikatív jelzések zűrzavaros rengetegében.
A felnőtt gesztusaira mutatott reakciókat különböző helyzetekben figyelik meg a kutatók. Főként arra kíváncsiak, hogy az édesanyjuk ölében helyet foglaló csecsemők követik-e a velük szemben ülő felnőtt tekintetét, illetve képesek-e felhasználni a felnőttektől kapott információt egy-egy feladat megoldása során.

Az eredmények azt mutatják, hogy a gyermekek már 9- 12 hónapos korban felismerik a felnőtt irányából érkező tanítói szándékot, és a feladat végrehajtásakor annak megfelelően járnak el, vagyis számos helyzetben sokkal jobban értik a körülöttük zajló történéséket, mint ahogy azt eddig gondoltuk.
Magyarországon több helyen (CEU, MTA, PTE) folynak hasonló kutatások, melyben kisbabákat vizsgálnak annak érdekében, hogy az emberi természetet, gondolkodást mind pontosabban feltérképezzék, és a kapott eredményeket a fejlődés, gyógyítás hasznára fordítsák. A vizsgálatokra a jelentkezés önkéntes, rendkívül bababarát környezetben történik, és a szülőknek is lehetőséget ad arra, hogy még jobban megismerjék gyermekük képességeit.

Partnerek

szl szakerto banner 120x240 vegleges mackorendelo logo new

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates