A Következetes nevelés módszerei

Ahhoz, hogy valaki következetes, és szeretetteljes anya, vagy apa lehessen, szükség van elszántságra, határozottságra, meggyőződésre a nevelés és a fegyelmezés területén, valamint egy adag kreativitásra, és sok-sok szeretetre.
A legfontosabb viszont egy - két jó módszer, mely segíthet a szülőnek abban, hogy megfelelően nevelje a csemetéjét.
De miért is lehet hatékony egy viselkedésterápiás módszer?
Ahhoz hogy ezt értsük, fontos látnunk, hogy a viselkedés főként tanulás eredménye, viszont, ha ez a tanulás nem megfelelő viselkedést alakított ki, akkor újra kell tanulni, hogy adaptívvá váljon.
Tanulni mindenki képes olyan szinten, ami a viselkedés megváltoztatásához szükséges (még az állatok is, gondoljunk a cirkuszra), ezért hatékonyan lehet alkalmazni a módszereket már nagyon kicsi kortól is.

Lépései:
A kívánt viselkedés felépítésének nem a leghatékonyabb módja, ha leépítjük a korábbit, hanem ha létrehozunk egy vele ellentétes adaptívat. Tehát önmagában a nem kívánt viselkedés büntetése csak ideig-óráig szünteti meg azt, viszont idővel ismételten megjelenik!
Ezért először a kívánt viselkedés felépítése legyen a cél, hogy a gyermek ne váljon eszköztelenné, adni kell ahelyett, amit el akarunk venni tőle, egy hatékony viselkedésformát, mely biztosítja számára a kereteket, a határokat. Előbb meg kell tanítanunk, hogy mit szabad, hogy mit várunk el tőle, és utána lehet büntetni, amit nem szabad.

Kívánt Viselkedés felépítésének módjai:

Napirend összeállítása

Napirend= feladatok + kellemes tevékenységek
A feladatokban fontos, hogy legyenek kötelező meg önkéntesen vállalt feladatok. A kötelezőt a szülő jelölje ki (pl:beágyazás, mosogatás stb.), de a gyermek is választhasson önként vállalt feladatot (pl: leviszi a szemetet, megeteti a papagájt stb.), míg a kellemes tevékenység az legyen amit a gyermek választ, ami neki örömet nyújt. (pl: naponta 1 órát számítógépezhet, TV nézhet, biciklizhet)
A megfelelést mindig jutalmazzuk, dicsérjük!
Fontos, hogy előre tisztázni kell a gyerekekkel a szabályokat, a feladatokat érthetően, vezethetjük szép színes táblán, modellt nyújtunk, valamint promting technikát használhatjuk.

Promting technikája:

A kivitelezendő cselekvést különféle jelekkel, eszközökkel, hangokkal, gesztusokkal, vagy a mozgás fizikai vezetésével (megfogjuk a kezét) segítjük elő.
Pl: megfogjuk és vezetjük a kezét, miközben pakolja össze a játékait a gyerek, és közben folyamatosan dicsérjük, és szavakkal segítjük a gyermeket: „most felvesszük a játékot, megfogjuk, úgy nagyon ügyes vagy, odavisszük a dobozba, szép, ügyes vagy, belerakjuk, nagyon jó .....stb."
Kisebb gyermekeknél nagyon hatásos módszer a tanításra.

Jutalmazás:
Lehet azonnali, vagy zsetonrendszer, a lényeg, hogy kéznél legyen, változatos legyen, ne unjon rá a gyerek, és számára valóban megerősítést nyújtson.
Leggyakoribb megerősítők: étel, játék, zseton, amit x db után beválthat valami előre megbeszélt dologra (pl.: játék, csoki, játszótér stb.). Fontos, hogy tudja a gyerek mennyit kell gyűjtenie, és mi az amiért kaphat zsetont. Kisebb gyerekeknél az azonnali kézzel fogható jutalmazás hatásosabb, mert nekik még nincs időfogalmuk, hogy értsék azt, hogy ha majd összegyűjt 5 db-ot akkor 1-2 hét múlva azért kaphat csokit, viszont a nagyoknál jól működik.
És persze a dicséret ami nagyon fontos szociális megerősítő.

Modellezés:

A gyermeket konkrétan megkérjük, hogy figyelje meg hogyan csinálja más gyerek, vagy a felnőtt, hogyan viselkedik, lejátsszuk számára a kívánt viselkedést, vagy ábrák segítségével megmutatjuk. Majd megkérjük, hogy utánozza le a viselkedésláncot. Ezután mindig jutalmazzuk! Amennyiben a modell viselkedésének következménye pozitív úgy facilitálhatja a viselkedés újbóli megjelenését.

Nem Kívánt Viselkedés letiltása

Kioltás (figyelmen kívül hagyás)
Amennyiben a nem kívánt viselkedés nem ön vagy közveszélyes sokszor jó ha figyelmen kívül hagyjuk, ez kezdetben átmenetileg fokozhatja a viselkedés intenzitását, hiszen megszokta a gyermek hogy ezzel fel tudja kelteni az emberek figyelmét. De kitartás, célt lehet elérni.

Jutalom megvonása
Ha már kialakult egy jutalmazási rendszer, akkor hasznos lehet, hogy ha a nem kívánt viselkedés ismételten megjeleni, akkor a gyermek a már megszerzett jutalmakat elveszítheti. Pl: nem hallgathatja a kedvenc CD-jét, nem számítógépezhet stb.
Zsetonrendszernél is használható, ekkor nem a már megszerzett dolgot vesztik el, hanem távolabb kerül a majdani jutalomtól, hiszen a zsetonból veszünk vissza egyet.

Time out
Szociális izoláció hatásos lehet egyes maladaptív viselkedések kiiktatásában. A lényege, hogy a gyerekeket eltávolítjuk abból a környezetből, ahol a viselkedés pozitív megerősítést kaphat.
Pl.: Hisztizik a gyerek, hogy magára vonja a figyelmet.....ki kell vinni, vagy egyedül hagyni, amíg a hiszti meg nem szűnik, akár lehet egy sarkot a szobában, vagy egy büntiszéket kijelölni erre.
Fontos hogy az izoláció csak addig tartson, amíg a maladaptív viselkedés fennáll, ne tovább. Ha megszűnt, oldjuk fel, hogy a szociális izoláció helye ne legyen szorongáskeltő.
A végén mindig el kell magyarázni a gyereknek, mikor már lenyugodott, hogy miért kellett a „büntiszékbe" ülnie, és ha ezt még egyszer csinálja ismét odakerül.

Bármilyen módszert is választunk fontos, hogy következetesen sok-sok megerősítővel, és szeretettel kell tanítani a gyermekeket a helyes viselkedés kialakítására.

Partnerek

szl szakerto banner 120x240 vegleges mackorendelo logo new

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates